איום החיזבאללה מצפון – פחת, איום דאעש מדרום – גבר

    קובי פינקלר 2 Comment on איום החיזבאללה מצפון – פחת, איום דאעש מדרום – גבר
    2:28
    21.05.24
    נתי קאליש No Comments on האדמו"ר מאמשינוב הורה: "לנסוע למירון, לא חושב שיש סכנה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    השנה האזרחית החדשה רק החלה, אבל הסיפור הבא יכול להמחיש עד כמה אנו משתנים. לפני מספר שבועות הבחינו במערכת הביטחון כי ברמת הגולן הסורית, קמה לה תשתית חדשה של ארגוני טרור שהתכוונה לשגר רקטות לשטח ישראל.

    בימים כתיקונם, מציאות כזו נצפית עוד ועוד בידי שרותי המודיעין וביום פקודה היא הייתה נפגעת בצורה כזו או אחרת.

    אבל המציאות הזו חלפה. עם ביסוסה של התשתית , נוצר קשר בין מערכת הביטחון למודיעין הסורי על משמעות פעילות כזו והשלכותיה. תוך כמה שעות נעצר בידי הסורים מפקד ההתארגנות והפעילות חזרה לסדרה.

    נשמע מופרך או לא אמין? יתכן אבל זו בדיוק הייתה הסיטואציה.

    הערכת המודיעין השנתית של הצבא מדברת בדיוק על הנקודות הללו שמביאות לידי ביטוי את ההשתנות בגזרות, במדינות ובארגונים השונים.

    כשמדברים על מדינות, לא עוסקים רק בקטנות ובשוליות שבהן. ארצות הברית ורוסיה מעמיקות ביניהן את הקשר מתוך אינטרסים משותפים, לאחר הבנה ברורה שלשני הצדדים זה יעשה טוב. רוסיה שסובלת מאד מירידת ערך הרובל ( ירד ב 5% בשבוע האחרון), מקשיים כלכליים רבים בעיקר בשל העיצומים על אוקראינה, הייתה מאד חפצה בשינוי תדמיתה ושיפור מצבה. בצד השני ניצבת ארצות הברית ועל אף שלל יכולותיה, תדמיתה החלשה בזירה המדינית והצבאית נחלשת. עם הידוקה הקשרים עם רוסיה הגם שזה סביב דאעש וסוריה מצבה יכולה להשתפר מאד.

    ובחזרה לזירה שלנו.

    הערכת המודיעין השנתית מדברת על סבירות נמוכה למלחמה הגם שאירועים קטנים יכולים לשנות באחת את פני האזור. אמנם מצבו של ארגון החיזבאללה הורע מאד בשנה האחרונה כשעשרה אחוזים מתקציבו (שעומד על כמיליארד דולר) , קוצץ לפי הנחיות מאיראן, 1300 מלוחמיו נהרגו בסוריה ( עם עוד כ 6000 פצועים), ואף על פי כן חיזבאללה לא האט את בנין הכח כנגד ישראל. זו המציאות ועמה מנסים להתמודד בצה"ל שנחשב בעיני האויב כמאיים, כחזק וכבלתי צפוי.

    די כדי להתבונן על הזירה ולהבין שחמישה מעצבים משפיעים על הנעשה באזורינו: מעורבות הולכת וגוברת של הרוסים באזור, הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות (שמאד הוריד והחזיר את איראן אחורה "זה מייצר הזדמנויות חדשות" התבטא בשבוע שעבר הרמטכ"ל, סוגיית דאע"ש (המדינה האיסלמית) שגם הארגון הזה ( ואולי המדינה כדבריו) ספג פגיעה קשה בחודש האחרון בעיקר בצד הכלכלי, השינויים בסעודיה הרוצה להשפיע אבל סוגיית מחירי הנפט משפיע מאד עליה (ירידה של 50% בהכנסות ואבדן של עשרה מיליארד דולר בחודש! מתוך רצון לשמר על המחירים) והסוגיה הפלסטינאית.

    כדי להבין עד כמה סוגיית המציאות המשתנה משפיעה עלינו ניתן כדוגמא, להתבונן במה שקורה בארגון החמאס.

    הדרג הצבאי, זה שיושב בעזה, חזר להיות בן ברית איראני. הן בתקציבים, הן בציוד ונשק והן באימון והתמיכה. הדרג המדיני לעומתו (חאלד משעל בעיקר) רואה דווקא בסעודיה, אויבתה של איראן, את המשענת הרצויה. לישראל ברור היום יותר מתמיד כי סעודיה היא הזדמנות עבורנו. כיצד ייראו זאת האמריקנים אחרי הסכם הגרעין עם איראן? שאלה. כיצד זה ישפיע על ישראל? ימים יגידו. הסבירות למלחמה בעזה היא דווקא ברמה בינונית.

    ובחזרה לזירה הכי פגיעה כיום, הזירה הפלסטינאית.

    במערכת הביטחון רואים ירידה ברורה בכמות הפיגועים ובהפרות הסדר. נכון שיממה אחרי פיגוע רצח בבית חורון, המציאות לא נראית כזו, אבל השטח מדבר. בצבא רואים יותר ויותר נכבדי כפרים וערים המגנים פיגועים ומנסים למונעם. העובדה שמדובר על צעירים לא ממוסדים, לא מאורגנים ולא מתוקצבים בהחלט קשה למערכת המודיעין שלנו. לאף אחד מ- 101 הפיגועים שהיו בארבעת החודשים האחרונים לא היתה התראה.

    ויחד עם כל אלו אין פיגועי ירי כמעט, ולרשות יש עניין לשמר את המציאות הזו של ירידה בכמות הפיגועים.

    ואיך אומרים במערכת הביטחון על המצב השנה לעומת שנים עברו? המצב השתרכב. גם נהיה טוב יותר אבל בעיקר נהיה מורכב יותר. כך גם מעריכים שתראה (אם תהיה חלילה) המלחמה הבאה, מטוסים יפלו, ספינות יוטבעו, נתב"ג ייסגר , יפלו בשבי חיילים אבל בסוף ננצח ובגדול.

    וכשמסתכלים על המציאות הכלל עולמית, אירופה והפליטים הרבים, אפריקה עם פיגועי הענק של בוקו חארם,( עליה של 1000% בטרור העולמי), אמריקה על תדמיתה החלשה, רוסיה וסין עם הכלכלה שנחלשת, סעודיה שנאנקת תחת ירידת מחירי מהנפט ורצון העם האיראני בשינוי ( בדיוק עוד חודש הבחירות), מצבנו ב"ה טוב.



    2 תגובות

    מיין תגובות